17 Ocak 2007

No. 5 by Chanel (1921)


Kokulari anlamak gerekliymis meger iyi bir parfum sever olmak icin. Hazmetmek, meditasyon yapip, derinliklerine inmek lazimmis. Kucuk bir kimya laboratuari kurup, bir kac deneme yapmak ve o kisa sure icinde satin aldigimiz kokuya ne kadar emek harcandigini anlamak lazimmis. Basarisiz parfumleri tanidikca, basarili parfum ne demek onu anlamak lazimmis.

Gercekten cok yorucu baslayan yeni okul donemimin derssiz bir gununde, buyuk bir ozlemle yorum yapilmak icin bekleyen parfumlerime baktim. Gozum birkac gundur zaten NO.5'e gidip geliyordu. Sen efsanesin, tum zamanlarin en cok kullanilan parfumusun diye ovguler yagdirarak, parfum numunesini elime aldim. Disarida yagan kar icimi enerjiyle doldurdugundan, bileklerime yogun miktarda parfum surdum, karlarin uzerine yatmaya gittim...Soguk, islaklik hissi vermeye baslayan kar ve kokusu karli hava ile karismis parfumum NO.5...


Bu sefer dedim, seni anlayacagim, her zamanki sefkat duygumu ikiye katladim ve daha onceki on yargilarimi hafizalarimdan tamamen uzaklastirdim...

Aradan gecen iki yil icinde, parfumlerle daha hasir nesir olmus, No.5'in ustune en az 150 tane parfum denemistim. Mevsimlerin farkli olusu mu(daha onceki denemelerim yaz aylarina denk gelmisti), iki yilin bana kazandirdigi olgunluk mu, yoksa parfumlere bakis acimin degismesi mi bilmiyorum, nefret ettigim parfum, anlayabildigim parfumlerin arasina girmis durumda.

1921 tarihini ozellikle vurgulamak istiyorum, yoksa bir parfumun piyasaya cikis tarihi bircogumuzun dikkatlerinden kacabilir. Evet modern kokulari sevenler, hicbir zaman NO.5'i sevmediler. Bazen agir, bazen cok eski, bazen gunumuz parfumlerinden uzak geldi bize. Genclerin cogu No.5'i sevmediler belki ama, birkismi kulaktan duyma populerlik masallarina dayanarak kullandilar. Bilinc altimizda dunyanin her yerinden bayanlarin, ciktigi yildan beri en cok sahip olmak istedigi parfum olarak kalan No.5 suphesiz kotu bir parfum olmamaliydi. Ama neden bu kadar populerdi,bunu anlamakta zordu. Defalarca Chanel reyonlarindaki bayanlara No.5'i sevenleri anlamadigimi soylemistim. Onlarda musteriye yaklasma taktigini takinip, aaa evet bizde demislerdi, hemen arkasindan diger parfumleri onererek.



Icerigi: Ylang-Ylang, portakal cicegi esansi, aldehidler, yasemin, gul, sandalagaci, amber, paculi, kabe samani.

No.5'in genel familyasi ortantal. Tum eski parfumlerde olan kabe samani buradada dikkatimi cekiyor. Parfume asil karakterini veren ve bazisinin sevip, pek coklarinin sevmedigi en onemli nota portakal cicegi esansi. Bu esans kimisine gore cok agir, kimisine gore tam karar. Daha sonra belirgin hissettigim koku ise yasemin. Yasemin ve portakal cicegi esansi cok guzel harmanlanmis. Hatta o kadar guzel harmanlanmis ki, diger cicek kokulari tek tek hissedilmiyor da bir buket cicegi koluyormusuz hissini veriyor. No.5, kendi zamanindaki diger parfumler incelendiginde cok farkli degil ama cok iyi tamamlanmis bir parfum. Bugune kadar gelen basarisida bundan kaynaklaniyor. Formulunde gizli kalmis pek cok nota olduguna eminim. Mesela burnuma cok keskin hindistan cevizi kokusu geliyor. Ama resmi formulunde hindistan cevizi gecmiyor. No.5'te diger ilginc bir ozellik ise odunumsu notalarin neredeyse hic olmamasi. Halbuki eski zaman parfumlerinde kullanilan esans kadar, odunumsu kokularda meshurdur. Bu parfumu daha da agir parfumler kategorisine girmekten kurtariyor.Ben EDP'den ziyade EDT versiyonuna daha olumlu bakiyorum.

Her zaman soyledigim gibi, parfumleri yaslara gore sinirlandirmayi sevmem. No.5'e bakmak istedigimde reyondaki bayanlarin, tatlim cok guzel bir parfum sectin ama bunu al ve annene hediye et dediklerinde hissettigim o hissi size hissettirmemek icin aynisi soylemeyecegim. Kullanirken iyi hissediyorsaniz, o parfum sizin yasiniza uygundur. No.5 buyuk bir sise olarak parfum gardrobumda bulunmasini dusundugum bir koku degil. Ama kucuk seyahat boyuna sahip olup, cok ozel davetlerde -yasima ragmen- tercih edebilecegim bir koku. Fakat boyle bir parfumu ozel davetlerle sinirlamayip, gunluk hayatiniza tasimak isterseniz, onu da yapabilirsiniz. Zevk sizin zevkiniz...Parfumu karakterini tamamen tanimis, iddiali ve olgun bayanlara tavsiye ediyorum. Birakin yas sinirlamasi yapmayalim olur mu?


No.5 Reklam Filmleri






4 yorum:

B5 dedi ki...

Yas sinirlamasi degil, kisisel tercihler? Güzel. Bugun bu parfümü yeniden hatirlamak icin denedim ve esimde disarida yürüdüm. Esim ardimda görünmez bir cizgi biraktigimi söyleyip durdu..
Yine de Chanel 5´in kokusunun bana eski seyleri hatirlatmasini engelleyemedi. Antiklarla döseli bir ev ve yasi ilerlemis hanimefendiler..
Birkac saat sonra daha güzel kokmaya basladi, keski bu hali satilsa (:P)..
Kesinlikle kolay kullanacagim bir parfüm degil..

Ben en cok icerigine takildim: Aldehid(!).. Formaldehidin genel adi!!! Nerede kullanildigini biliyorsundur sanirim!!

Mademoiselle dedi ki...

B5,
No.5 kolay sevilecek bir parfum degil ama mukemmel tamamlanmis bir parfum. Icerigindeki maddeler mi:)Pek cok parfumun iceriginde ilginc notalar var. Ozellikle 1940 ve oncesinde olanlarin...Aldehit iceren pek cok sey biliyorum, sen hangisinden bahsediyorsun?:)

Adsız dedi ki...

Aldehit tuvelet detarjanlarının yapımında kullanıyormuş. Bu maddenin bir parfüm içeriğinde yer almasını pek anlayamadım :(

Adsız dedi ki...

Eşim bu kokuyu beğenirken hafif nezle olduğu için herhalde yanılıyorum diye düşünmüş ama kokuyu kullanmaya başladığımda komik bulabilirsiniz ama ikimizde bu parfümde tütün kolonyası kokusu alıyoruz ve bu yüzden bu parfümü kullanamıyorum:((( bunu hisseden başkaları da var mı merak ettim..