14 Mart 2007

Chergui by Serge Lutens (2001)


Notalari: honey(bal), musk(misk), leather(deri), incense(tutsu), tobacco leaf(tutun yapragi),tea (siyah cay), hay sugar(kurutulmus seker), amber, iris, rose(gul), sandalwood(sandalagaci), resins(recine).

Parfumlere olan merakimin bir hobiye donustugu zamanlarda ilk denedigim parfumlerden biri Montale'nin guzel bir kokusuydu. Ust notalari benim icin cok yogun ve agirdi ama orta ve alt notalarini cok sevmistim. Simdi geriye dondugumde, kokladigim ve anladigim yuzlerce parfumden sonra, ilk etapta bana agir gelen o kokunun simdilerde tarzimi yansittigini dusunuyorum.

Yorumuma bu sekilde baslamamin sebebi Chergui'nin ilk basta sevilemezse bile zamanla cok sevilecek bir parfum oldugunu ornek vererek anlatmak isteyisimdi.

Uzun bir suredir en sevilen ortak(unisex) parfumler arasinda Chergui'yi ilk sirada goruyordum. Oncelik verdigim parfumleri yorumladim ve artik bu kokuyu yorumlamak icin kendimi hazir hissediyorum.

Chergui, resminden de gorulebilecegi gibi koyu kahverengi bir sisede, oldukca baharatli ve karmasik bir koku. Ust notalarda ilk olarak recine notasi hissediliyor Hemen ardindan bal ile karisik tutsu ve misk kokusunu. Daha sonra orta noktalarinda deri,tutun yapragi ve cay kokulari farkedilmeye baslaniyor. Bu noktada parfumun aslinda oldukca sekerli oldugunu ama diger notalarin bu sekeri bastirdigini hissettim. Bu sekerli yapisindan oturu parfum bayanlara daha uygun olabilirdi ama erkekler bu gorusume karsi gelerek parfumun erkek tenini de cok yakistigi konusunda diretiyorlar. Alt notalarda amber, iris ve sandal agaci var. Iris'in yerinden tam olarak emin olamadim cunku diger notalarin arasinda baskin hissedilemiyordu. Yine ayni sekilde gul notasi sonlara yakin, sandalagaci noktasinin biraz ustunde hissediliyor gibiydi ama baskin olmadigi icin bu konuda da yanilma ihtimalim olabilir.

Ben daha once yazmis oldugum halde, ust-orta-alt notalar hakkinda bir tekrar yapmak istiyorum. Belki ilerleyen gunlerde sag taraftaki linklerime parfum sozlugu eklerim ve bazi terimlerin anlamlarini aciklamaya calisirim.

Ust notalar, parfumu teninize siktiginizda kokusunu hissettiginiz ilk notalar ve ayni zamanda tene en uzak noktadir. Orta notada tene biraz daha yaklasirsiniz, alt nota tenin hemen uzeridir ve parfumu hissedebileceginiz son noktadir. Daha sonra parfum etkisini yitirir.

Parfumler uzerinde yaptigim denemelerden sonra bir yaz parfumunden mukemmel turuncgil notalari ( portakal, mandalina, greyfurt ve limon) bekliyorum, bir kis parfumundende (amber, tutun,deri, cay ve sandalagaci) notalarini bekliyorum. Gecis donemlerinde bir parfumden cicek notalarini (leylak, zambak, yasemin) bekliyorum. Luks bir parfumde ise gul notasi olmasi beklentisi icindeyim:).


Tum bu notalara bakarsak Chergui benim mukemmel kis yada soguk hava parfumun oluyor. Bu parfumu ILIK bir havada giymeyi sevenlerin sayisi azimsanmayacak kadar cok. Ben ILIK havalarda- gecis mevsimlerinde- cicek tozlari ucusurken, birde Chergui'yi giyersem sonunun nasil olacagini dusunemiyorum. Hapsurma hissim harakete gecti ama ilerlemeden bir noktada kaldigi icin parfumun cok rahatsiz edebilecegini dusunmuyorum.

Pek cok kisi Chergui'nin, "Arap Geceleri" isimli kitaptaki (yazari:Steve Barron) atmosferi yansittigini dusunuyor. Elimi bilegime goturuyorum ve katiliyorum. Olaya bu sekilde bakinca ayni kisilerin parfumu neden ILIK havada giymeyi sevdigide anlasiliyor.

Sonuc olarak, bu parfumun herkesin tarzi olabilecegine inanmiyorum. Ama kendinizi hazirlamaya baslamaniz gerektigini dusunuyorum. Parfum dunyasinin akimlarini belirleyen markalar, 2000 yilindan sonra agirlikli olarak oryantal baharat kokulari uzerinde calistilar.Bu mukemmel parfume mutlaka bir sans vermelisiniz! Buna ek olarak son gunlerde baharat kokularini yorumlayan ben, benim cephede ilginc sonuclarla karsiliyorum bunu da belirtmek istiyorum (anlayan anlar)...

Resimler, salons-shiseido.com ve wikipedia.org adreslerinden alinmistir.

5 yorum:

B5 dedi ki...

Email yazdim az önce sana ve bir saniyede silindi!!!:/
Söylemek istedigime careyi ise simdi burada okudum. Ben parfüm yorumlayacak kelime haznesine sahip degilim. Dolayisi ile tanimlamalarim cok sonuk ve yetersiz kalacaktir. Ben pek beceremem. Böyle bir sözlügün olmasi yada kokuya yönelik dikkat edilmesi gerekenler cok faydali olacaktir.
Senden ögrenmek güzel, seni okumak da :)
Sevgiler,

ps: bu parfümü bulunca deneyecegim hemen. Tek söyleyebilecegim, bu koyu renk parfümlerin kesinlikle kiyafet üzerine yanlislikla da olsa denenmemesi. Deneme kagitlari üzerinde bile leke birakiyor.

Mademoiselle dedi ki...

B5,
Oncelikle burada benimle beraber yazmayi isteyen arkadasim son anda yeterli kelime bilgisine sahip degilim diye vazgecti. Bir blogger'da benden bahsetmek istedigi yazisini uzun bir sure hangi kelimeleri kullanmasi gerektigini bulamadigi icin yazamadigini soylemis. Tamam bende bazen hangi kelimeleri kullanacagim uzerine dusunuyorum ama bu konuda cok dusunmenize gerek yok. Hatta emin ol kullanacagin bir kelimeyi sen Turkce'ye bile tasiyabilirsin. Mesela Ingilizcede kullanilmayan pek cok kelime parfum bloglari sebebiyle sozluge girmek uzere. Ornek olarak "animalic" kelimesini verebilirim. Ben hala bulamadim bu kelimeyi nasil cevirecegimi. Hayvani desem ne kadar kaba olacak degil mi?

Neyse, bu konuda zorlama yok, degisik yorum ve bakis acilari olmasi acisindan iyi olabilirdi:(.

Parfumu kiyafetiniz uzerinden denemeyin diye ozellikle bende not dusecektim ama sonradan vazgectim. Madem sen hatirlattin bana vurgulamak kaliyor:). Bu parfumlerden bazilari teninizi yikasaniz bile gecmiyor. Ben tenime surdugumde bile cok hafif bir ton veriyorlar. Kiyafette denemeyin, denerseniz asla yakindan puskurtmeyin. En az 25cm olmali ki, hem koku dagilsin, hem leke birakmasin.

Adsız dedi ki...

Mademoiselle,

Ben yazdıklarını okurken sanki parfümün kokusunu alıyorum. Yazı hiç bitmesin diye korka korka bir sonraki cümleye geçiyorum. Koku gibi soyut bir kavramı bu kadar güzel, bu kadar gerçek anlatabilen birisinin blogunu tanıtacak kelimeleri bulamadım :( İlk kez bir yazı hazırlamak için düşündüm, düşündüm ve ne yazık ki bulamadım.

Koyu renkli parfümlerin leke yapabileceğini ilk kez duydum, hemen aklımın bir köşesine not düşüyorum.

Sevgilerimle

Mademoiselle dedi ki...

Zeynep,
PFC'a hosgeldin!Guzel sozlerin icin tesekkur ederim. Simdiye kadar kokularin akilda canlanmasi icin bir caba gostermiyordum ama yorumundan sonra bu konuda daha dikkatli olmam gerektigini dusundum...

koray dedi ki...

sevgili mademoislelle,
Bu parfümü kokladıkça dahada sever oldum.Hatta hayran kalmaya başladım diyebilirim.Sanırsam benim tarzımı oluşturuyor.Derin,karanlık ve zengin bir koku.Daha kalıcı olabilirmiş ama kesinlikle kötü değil bu benim tenimle de alakalı bir durum olabilir.Bu parfümün büyük bir boyunu kışın kullanım için alabilirm.Hatta eskişehir gibi soğuk bir memlekette kullanmak mükemmel olur :)